top of page

VÄLJ EN KATEGORI:

Privatkund
Anhörig
Företagskund

FELSÖKNING

FÖR PRIVATKUNDER

Allt slutade bara att fungera - vad gör jag nu?

Behöver du generell teknisk support kan inte stadsnätet hjälpa dig. Du måste vända dig till en privat aktör. 


Slutade dina program eller tjänster fungera som de ska kan det förstås bero på din internetanslutning om dessa kräver en uppkoppling för att fungera. 


Enklast är att besöka driftstatus hos oss och din tjänsteleverantör för att se om det är ett driftsavbrott. 


Länkar:

Driftstatus

Tjänsteleverantörer


Nästa steg är att felsöka ditt hemmanätverk eller fiberbox - börja med att felsöka själv enligt våra filminstruktioner. 


Önskar du göra en felanmälan sker det alltid först via din tjänsteleverantör.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Felsökning
Det är specifikt anslutningen som slutat fungera, vad ska jag göra?

Om din anslutning slutar fungera, börja med att kolla om det finns några aktuella driftstörningar i stadsnätet eller hos din tjänsteleverantör. 


Länkar:

Driftstatus

Tjänsteleverantörer


Nästa steg är kontrollera och starta om din fiberbox enligt filminstruktionerna. 


Tredje steget är att följa din tjänsteleverantörs felsökningsguider. Om problemet kvarstår, kontakta tjänsteleverantören då de ansvarar för all teknisk kundsupport och mottagning av felanmälningar.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Starta om fiberbox
Lamporna som ska lysa lyser inte

Lamporna som måste lysa är Power som visar att boxen får ström och WAN som visar att boxen kopplar upp mot nätet. Nästa steg är lampan LAN som ska lysa när du kopplat in en router eller dator. Börja med att starta om och direktkoppla enligt vår instruktionsfilm. 


Länk:

Starta om fiberboxen och direktkoppla


Om Power eller WAN inte lyser måste du felanmäla detta till din tjänsteleverantör. Om alla lampor nu lyser men det ändå inte fungerar, titta på vår filmguide nedan för hur du ska koppla hemma.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Koppla hemma
Jag vill att en tekniker kommer ut och hjälper.

Känner du dig osäker eller känns det väldigt besvärligt?

Stadsnätet erbjuder tyvärr inga tekniker på fält längre. 


Vill du få hjälp av en tekniker måste du vända dig till en privat leverantör. Ibland kan det vara enklare att försöka lösa sina problem själv. 


Lär dig mer här i våra interaktiva filmguider nedan så blir det enklare att avgöra om du behöver hjälp eller själv kan komma på en lösning.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hemmanätverk
Vad gör jag om jag misstänker att felet ligger inom mitt hem?

Om tekniker eller du själv misstänker att felet ligger inom ditt boende, och du själv inte kan felsöka, kontakta en anhörig eller en privat leverantör som hjälper dig konstatera om felet är i din utrustning. Ett enkelt test är att koppla in datorn direkt i internet-uttaget.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Starta om och direktkoppla
Jag upplever återkommande men temporära avbrott med min anslutning?

Detta är ett av de svåraste problemen att lösa då det finns väldigt många tänkbara orsaker. Vanligaste felet är dock en krånglande router och WiFi. 


Enklaste sättet att utesluta att routern är problemet, är att starta om fiberboxen och koppla direkt från fiberboxen till din dator.


A. Om direktkopplingen fungerade så är det routern som är problemet. Du kan starta om den och sedan prova att fabriksåterställa den för att se om det löser problemet. All elektronik blir dock gammal och måste ibland bytas ut.


B. Om direktkopplingen inte fungerade kan du kontrollera andra felkällor, såsom din nätverkskabel. 

Kontakta din tjänsteleverantör för vidare teknisk support om felet kvarstår. 



 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
3 steg
Vad händer om jag har problem med min uppkoppling på kväll eller helg?

De flesta tjänsteleverantörer har supporttjänster tillgängliga även under helger och kvällar. Tjänsteleverantörerna tar även emot felanmälningar som beror på lokala nätproblem. 


Vi som stadsnät kan inte skapa felärenden kvällar och helger, även om vi ansvarar för nätet. Detta beror på att det inte är lokal jourpersonal som hanterar fibernätet dessa tider.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad ska jag göra om min hastighet är låg?

Om du anser att din hastighet inte lever upp till förväntningen - börja med att testa den mot Bredbandskollen.


Länk

www.bredbandskollen.se 


Det vanligaste felet är det interna nätverket som krånglar - för att eliminera fel, direktkoppla en dator till bredbandsporten och testa igen. Om problemet kvarstår, kontakta tjänsteleverantörens kundtjänst för vidare assistans.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Låg hastighet
Hur lång tid tar det att få fel åtgärdat?

Om felet ligger i stadsnätet 

Reparationstiden kan variera beroende på felets art och omfattning. Vi kan inte ge någon tidsangivelse för åtgärd innan vi identifierat vad själva felet är. Vi kommer att försöka ge dig löpande information i den mån det är möjligt på vår sida för driftstatus.


Länk:

Driftstatus 


Om felet är utanför vårt nät

Din Internetleverantör ansvarar för alla fel utanför vårt lokala nät. Om felet är omfattande listas det på tjänsteleverantörens driftstatussida. Berör felet enbart dig informerar tjänsteleverantören dig via direktkontakt, exempelvis via epost och sms.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad händer om min anslutning påverkas av avgrävda kablar?

Avgrävda kablar är olyckor som vår tekniska personal försöker åtgärda så snabbt som möjligt. Vi försöker uppdatera vår driftstatussida för att man ska kunna följa händelseförloppet. 


Länk:

Driftstatus


Om du behöver akut teknisk assistans eller behöver få en personligt kontakt måste du kontakta din tjänsteleverantör.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Jag behöver teknisk support för min internetanslutning, vart vänder jag mig?

Om du har en tjänsteleverantör vänder du dig till deras tekniska support. Om du inte har någon befintlig tjänsteleverantör tar du kontakt med oss så guidar vi dig vidare. 


Länk:

Tjänsteleverantörer 

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png

KOM IGÅNG

FÖR PRIVATKUNDER

Jag vet inte om jag kopplat rätt. Vill ha instruktioner.

Titta på vår interaktiva filmguide nedan först för att lära dig hur inkopplingen går till. 

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Koppla hemma
Kan jag använda min egna trådlösa router?

Ja, du kan oftast använda din egen trådlösa router utan problem.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Egen router och wifi
Hur aktiverar jag min anslutning efter installationen?

Vanligtvis kommer din anslutning att vara aktiv direkt efter installationen om tekniker klarskrivit ärendet.


Men du måste beställa Internettjänsten från en tjänsteleverantör för att kunna bruka din uppkoppling.


Länk:

Beställsida

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Jag har kopplat in datorn i jacket, men jag kommer inte till portalen för att kunna beställa?

Vår beställportal listar och redovisar endast förutsättningarna för de tjänsteleverantörer som finns i vårt nät.


Innan din anslutning börjar fungera måste du beställa internettjänst direkt från någon av dessa leverantörer.


Beställning hos tjänsteleverantör gör du på deras hemsida eller per telefon.


Länkar:

Beställsida

Tjänsteleverantörer

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hur ställer jag in mitt trådlösa nätverk / WiFi?

Instruktioner för att ställa in det trådlösa nätverket kommer tillsammans med din router. Vi har även en generell filmguide som du kan titta på.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Egen router och wifi
Ni hänvisar till att jag ska be om hjälp från en tjänsteleverantör - men jag har inte lagt någon beställning hos någon ännu.

Om din fiber är aktiv måste du även beställa tjänsten internet. Detta beställs från en tjänsteleverantör. 


Om du inte beställt internettjänst hos någon kommer du inte ut på internet.


Har du beställt internet men inte kommer ut på nätet kontaktar du internetleverantören för att få teknisk support.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hur vet jag om min internetanslutning är aktiverad?

Om du har beställt din tjänst men fortfarande inte kan nyttja den är det enklast att kontakta kundtjänsten hos din tjänsteleverantör för att få status på din beställning.


Länk:

Tjänsteleverantörer

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vilka säkerhetsåtgärder bör jag vidta för mitt hemnätverk anslutet till stadsnätet?

Det är viktigt att säkra det trådlösa nätverket med starka lösenord, samt att regelbundet uppdatera nätverksutrustningen och använda säkerhetsprogram.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Min Airplay har slutat fungera sedan jag bytte tjänsteleverantör

Starta i första hand om dina enheter (surfplatta, mobiltelefon, TV) samt eventuell dator. Om detta inte hjälper kontakta din tjänsteleverantörs kundtjänst för mer information.


Länk:

Tjänsteleverantörer

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Min Chromecast får inte tillgång till internet efter jag har bytt leverantör

Starta i första hand om dina enheter (Chromecast, surfplatta, mobiltelefon, TV) samt eventuell dator. Om detta inte hjälper kontakta din tjänsteleverantörs kundtjänst för mer information.


Länk:

Tjänsteleverantörer

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png

BESTÄLLNING

FÖR PRIVATKUNDER

Jag vill beställa en fiberanslutning. Hur gör jag det?

Börja med att fylla i vår intresseanmälan för fiberanslutning som du hittar under E-tjänster.


Vi återkommer sedan till dig med besked kring dina möjligheter till fiberanslutning.


För mer information, besök vår sida fiberinstallation.


Länkar:

E-tjänster

Fiberinstallation


 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Jag vill beställa ett internetabonnemang. Hur gör jag det?

Vi har tjänsteleverantörer som ansvarar över alla tjänster i stadsnätet, bl.a internetabonnemang.

Du beställer dina tjänster hos dem.


På vår beställsida har vi listat alla leverantörer och tjänsterna de erbjuder. Tänk på att använda filterknappen som visar vilka leverantörer som erbjuder tjänster till privatpersoner.


Länk:

Beställsida


När du hittat den leverantör och tjänst du vill ha, tryck på knappen "till leverantören" och gör din beställning på deras hemsida.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av fiberanslutning?

För att göra en beställning behöver du vanligtvis uppge personnummer, adress och fastighetsbeteckning.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vilka dokument eller uppgifter behöver jag för att göra en beställning av en tjänst?

För att göra en beställning behöver du vanligtvis personlig information och adress. Bor du i ett flerfamiljshus måste du i regel också kunna ange lägenhetsnummer.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Hur lång tid tar det att få anslutningen installerad efter att jag har beställt?

Installationsprocessen datumsätts när projektplan är fastslagen. Information går då ut till alla som beställt. Från det att projektplanen är fastslagen sker installation i regel inom 12 månader.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Jag ska flytta men vill behålla min internetleverantör - hur gör jag det?

Om du flyttar till en bostad inom stadsnätet är det i regel inget problem. 


Om du flyttar från en ort till en annan kan det vara så att tjänsteleverantören finns etablerad i det nätet och du kan göra en flytt - Tala med tjänsteleverantören för att se över de möjligheter du har att flytta över ditt abonnemang till den nya adressen.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Jag vill ångra min beställning, hur gör jag?

Som konsument har du enligt lag 14 dagars ångerrätt från dagen avtal tecknats. 


Ångrar du installation av fiber, kontakta oss på stadsnätet.


Ångrar du beställning av tjänst, kontakta din tjänsteleverantör.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png

INSTALLATION

FÖR PRIVATKUNDER

Vad ingår i en standardinstallation?

En standardinstallation inkluderar dragning av fiberkabel till din bostad och installation av nödvändig utrustning för anslutning, vanligtvis en så kallad "fiberbox".


 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Fiberbox
Hur lång tid tar själva installationen i mitt hem?

När fibern kommit in i ditt hem och själva fiberboxen ska monteras tar det bara någon timme så är det klart. Vi strävar efter att slutföra installationen så snabbt och smidigt som möjligt.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad behöver jag göra för att förbereda mig inför installationen?

För att underlätta för installatören, rensa den plats där fiberkabeln är planerad att komma in i din bostad. Flytta möbler och annat som kan vara i vägen.


Där kommer installatören sedan att montera en fiberbox. Det är en dosa som omvandlar fiberljus till digitala signaler.


Det är också viktigt att det finns ett eluttag max 1 meter från fiberboxen då den kräver el för att fungera.



 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Vad gör jag om jag upplever problem med installationen?

Om du upplever problem med installationen, vänligen kontakta oss på stadsnätet för att rapportera problemet och få ytterligare anvisningar.


Länk:

Kontaktsida

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
Finns det någon redundans om t.ex. en kabel grävs av?

Vi strävar efter att ha redundans (flera vägar för internettrafiken att gå) och säkerhetsmekanismer på plats för att minimera påverkan vid händelser som avgrävda kablar. 


Nätets uppbyggnad och struktur avgör vilka delar av nätet som har redundans. Vårt huvudnät har en eller flera redundata länkar för att säkerställa så att driftsavbrott ska påverka så få som möjligt.

 Länk till relaterad media: 
Bild - Snapshot studiorail logo.png
bottom of page